Wednesday, September 16, 2009

Imorgon föreläsning om Social video och Kom 2.0

Imorgon är det Torsdag 17/9 och jag ska göra en föreläsning på Medie institutet om Social video och KOM 2.0 för gänget som läser "Kommunikation nya medier"!

När jag såg den här Tweeten så blev jag lite full i fan och konstaterade att det här måste ju uppmuntras. Så om några fler elever googlar sina föreläsare ikväll så måste deras behov tillgodose ;-)

Planen för imorgon: "Social video så kompakt man kan leverera det"

1. Kommunikation 2.0 ur ett varumärkesperspektiv med Sociala medier i stort och Social video specifikt. Det här blir det våldsamt teoretiska delen av föreläsningen. Men jag vill motiverar varför ett nytt tänk är motiverat. Min teori är att om man förstår de bakomliggande krafterna och hur medialandskapet har förändrats så kan lättare anpassa sin lösning till just sitt specifika problem. För problemet är att det finns inga standardlösningar som man kan falla tillbaka på och garantera att de funkar. Man måste vara rätt flexibel.

2. Social video - Konversations media - Social Media... whats the fucking point?
Okej, lite mer teori men det är mest för att få chansen att specifikt prata om potentialen med realtids kommunikation ur ett micromedia publicistiskt perspektiv. Vad har man för nytta av att låta tittarna prata med varandra. Vilka konsikvenser kan det ha? Tänkte prata om när rymdkanalen.se/live chatten exploderade i ansiktet på mig en onsdag kväll och använda det både som ett bra och dåligt exempel samt mina erfarenheter från det.

3. Utrustning. Nu blir det tekniskt istället. Jag anstränger mig verkligen för att flörta med publiken.
Mobil, WebCam eller SD-Kamera. Det beror på vad man ska göra. Ett utav mina ledord har varit: Jobba med det man har. Det är vad man berättar som är det viktiga inte vilken teknisk kvalitet som man levererar. Mer argument kommer imorgon.
Men det finns några extra saker som kan göra livet lite lättare: Hörlurar, extern mic och en Gorilla pod. BTW Gorillapoden är fan i mig det bästa som har hänt den urbanen hobby producenten... ever!

4. Live eller inspelat? Livesteream, Bambuser, Blip.tv eller Youtube. Bara en snabb genomgång av några av de olika tjänsterna funkar och hur de funkar.

5. Nu får det fan i mig vara nog med snack. Hur gör man?
Inspelning. Några grejer att tänka på. Hålla i kameran, Bildsnitt, Hur funkar Mic:n, Ljus/ljud-miljöer och lite om berättande/flow. Lite tips och trix om hur man kan jobba med klipp och enklare reportage.
Quicktime Pro 7. Hur kan man klipp video utan att kunna klippa?
Trimma, cut and past, Pre encodera.
Ladda upp till blip.tv och embeda på din site. Sedan kan vi trixa lite med spelare och sånt.

Sedan blir det övning hela eftermiddagen.

Nu har jag slut på tid, men det kommer mer imorgon. Bye ;-)


UPPDATERING! Quicktime optimal: Blip settings!

VIDEO:
Compression: H264
Quality: High
Frame rate: 15 fps
Key Frame rate: 30
Bitrate: 1500 kbits / sec
Compression: Multi pass (VBR)
Dimensions 640x480 px (4:3), 640x360 px (16:9)

AUDIO

Format: AAC
Sample rate: 44.100kHz
Channels: Mono
Quality: Better
Bite rate: 96 kbps


No comments: