Wednesday, February 4, 2009

Mitt förslag till det ultimata urbana reportage kitet

Har länge proklamerat att det häftigaste man kan göra med rörligbild är att använda det som ett komplement till tex. IMHO är text nog det verktyg som vi har experimenterat mest med för att test olika format och möjligheter. Med tiden så har vi nog kommit fram till ett rätt effektivt sätt att använda det. Video å andra sidan är det yngsta och mest oprövade av våra kommunikationsverktyg och det är något som jag ser som en möjlighet ;-)

Min tanke med ovan tankegång, kanske om man anstränger sig lite så kan man tycka att det är lite provokativt.

Den vanligaste fallgropen man ramlar ner i när man börjar att fundera på att använda video är att man börjar göra "TV". Nackdelen med det är att man begränsar sig väldigt till hur man kan producera och hur man berättar. Jag är ju dessutom väldigt förtjust i "distribuerad publicering". Den här posten är ett rätt bra exempel på hur man kan jobba med distribuerade kontaktytor. Bilderna ligger på Flickr.com, videon på Blip.tv och texten på Blogger.com.

Mina två huvud teser när jag började bygga mitt lilla kit nedan var att det skulle vara:

1. Billigt. Hela kitet ligger på runt 8.000

2. Portabelt. Hela kitet går ner i handväskan.

Sanyo urban ciombat kit 2

En liten demo film för skillnaden mellan en extern mic och den inbyggda samt med och utan vidvinkel.


Shopping lista ;-)
Sanyo Videokamera Xacti VPC-HD2000 3 996,00 SEK exkl moms
Sanyo Videokamera VPC-HD1010EXBK 4 396,00 SEK ex moms
Sanyo Vidvinkellins Fisheye VCP-L04F 1 196,00 SEK ex moms
Gorillapod Bordstativ SLR 359,20 SEK ex moms
Sennheiser Videomikrofon MKE 400 1 756,00 SEK ex moms
SD 16GB Extreme III SDHC 636,00 SEK ex moms
Sedan behöver du ett par hörlurar. Det viktigaste med lurarna är att de stänger ute ljudet i rummet och att du bara hör ljudet från kameran. Så du vet att du har bra ljud med dig hem! Hör inte tittaren vad som sägs så tittar de inte på filmen!

I visa situationer är inte riktmic:n optimal och ska man göra intervjuer i mer bråkiga situationer så är myggor att föredra.
Audio Technica Mikrofon mygga ATR3350, Kit 2st myggor + Y-kabel 716,00 SEK ex moms

En sista bild!

7 comments:

Anonymous said...

Vad skulle krävas för att kunna köra ut det live, via Bambuser eller annan kanal? Kan man spela in mtrl och samtidigt sända live?

Björn Falkevik said...

@andcar Mja det här kitet är tänkt för att man ska enkelt kunna jobba off-line och sedan ladda upp det till blip.tv

Men om du vill jobba med en dator och liten kamera så såg jag nyligen hur @philcambelle hade kopplat in en HDMI kamera till datorn för att livestream via Bambuser.com, om du inte har något intresse att jobba via en mobil plattform så kan du testa mogulus.com eller ustream.com, som är streamingplatformar tänkta enbart för webcam streaming.

Men Phil var väldigt nöjd med att kunna koppla in en HDMI kamera till sin Mac Pro genom att pluga in ett sånt här Black Magic kort http://www.blackmagic-design.com/products/intensity/

Det är kanske inte en sån mobil lösning som man skulle kunna önska men det öppnar upp möjligheten att använda en helt ny typ av kameror om man vill live stream.

Annars är ju ett säkert kort att hitta en begagnad DV-Kamera med Firewire och koppla in den till en Laptop och streama via den.

Jag är väldigt sugen på att bygga om en Mac Mini på det här sättet:

http://homepage.mac.com/peter_green/MMP_MkIII_Tablet/index.html

Montera den UMPC moddade Mac Mini:n på stativet och med Firewire sladden koppla in den i en Panasonic AG-HPX171
http://www.lrtv.se/aghpx171-p-242.html

Finns det wifi på inspelnings platsen så använder jag det och är man ute på fältet så får man köra med en Ett Turbo 3G Pro konto och en Huawie E180 3G plopp i USB porten på Minin.

Den lösningen är vad jag vill kalla Frankenstein 2.0 men den kräver en del pengar och engagemang från min sida som inte finns just nu. Det är ju inte så att jag kan beställa en Hottad Mac mini direkt, så det blir till att bygga själv :-)

Men med Frankenstein 1.0 och 2.0 är just poängen att man kan spela in HiRes och livesända lågupplöst samtidigt. Men det här knappast en enkel lösning.

Här hittar du en lite mer hands on guide hur jag har gjort med 1.0 varianten
http://bjornfalkevik.blogspot.com/2008/07/what-about-frankenstein.html

Anonymous said...

Björn, innerligt tack för att du delar med dig på det här sättet (också).
HD1010 är en kanonkamera (som jag har), enda abret är att man inte kan ändra inställningar (fokus/bländare) när man börjat spela in.
Tror att den (åtminstone i Windows) går att koppla in som webbkamer (tex för att Bambusa). Har inte hunnit kolla själv ännu. Men min tanke är att använda palmtop (Asus, Acer, o liknande 9" med inbyggd wifi/3G) och koppla kameran till den.

Anonymous said...

Suverän post som borde vara obligatorisk på alla media- och journalistutbildningar!

Anonymous said...

Björn, du är för härlig. Bra upplägg och skönt avslappnat. Lärorikt för den som vill känna på och intressant för den som går igång på modellbeteckningar. Du har just vart mitt kaffesällskap :).

Mathias Eriksson said...

Även mitt kaffesällskap, så här ett drygt år senare. Bra tankar. Skulle du fortfarande rekommendera samma utrustning när lite tid har gått?

Björn Falkevik said...

Mathis! Sorry för sent svar!
Har nästan pensionerat den här bloggen till fördel för http://socialvideo.se

Men jag har faktiskt svängt lite till Iphone 4 som min favorit för det kompakta intervju kitet!

http://video.socialvideo.se/video/1099551/bjrn-falkevik-demo-av