Sunday, April 12, 2009

A work in progress: Tes KOM 2.0 presentation

Min vita val! I över ett halvår så har jag gått och fnullat i min anteckningsbok på det här notisarna och tänkt att "Men det här är ju rätt intressant" och inte gjort något mer med dem, annat än visat dem lite hur som helst och med kommentaren "Det ska bli en liten presentation nångång när jag får tid över" och tid det får man ju aldrig!
Nu tänkte jag så här. Om jag tar det i små steg så kanske det inte blir så oöverskridligt. Så jag börjar med mina skisser sedan får vi se vart det tar vägen!

Varumärke 2.0
Slid 01 Varumärke
Allt har ett varumärke! Men vad påverkar det och vad har vi "kontroll" över?

Distribuerade kontaktytor!
Slid 02 Distribuerade kontaktytor
Vilken nytta kan 45 följeslagare på en tjänst gör för skillnad? Det är en väldig skillnad på följeslagare/användare och tittare/läsare. Samtidigt som man tappar in i befintliga communitys och ger en "snubbla över" möjlighet till median i fråga så ger man också möjligheter för "Sticky marketing" att börja arbeta.

Kampanj vs. Social media long tail!
Slid 03 massmedia vs micromedia
När man tänker nischer så tänker man oftast 1 nisch. Men när man pratar traditionella medier så har man inga problem att säga Dagstidning. Men vad är då Kulturdelen?
Tittar man istället på det ur ett marknadskommunikations perspektiv så är steget oftast inte så långt men då har man ofta en betydligt svagare kontinuerlig närvaro.

Mediaflow!
Slid 04 Media flow
Varför lever "objekt" så längre nätet! kanske inte är någon kärnfysik men beteende skillnaden mellan bloggare och traditionella journalister är fundamentalt. Men led ordet är "Den som länkat mest när han/hon dör, vinner!". Kan vara av olika anledning med konsikvensen är ändå att en gamla postning kan få världen ryck i läsarsiffror i arkivet för att någon annan refererar till den. Behöver en längre förklaring men får räcka så länge.

Skalbar produktion!
Slid 05 skalbar produktion
Att kunna feeda material från olika produktions nivåer in i samma kanal-system öppnar många möjligheter ur många perspektiv. Kostnad vs. närvaro och trovärdighet vs. tekniskkvalitet. Kan man ha 5 st kanalredaktörer som dagligen på ett opertunistiskt sätt arbetar utifrån mobilen med nischad micromedia i Twitter, flickr och Bambuser. Så kan man bygga både trovärdighet och närvaro utufrån redaktörernas personligheter.
En gång i veckan kan man köra en "officel" talkshow. På en fast tid där man bör ha som mål att konvertera tittare till prenumeranter vidare till användare.
En gång i kvartalet så har man ett event där man jobbar mer traditionellt.
Sedan har man en gång om året sitt mega event där man går "all in". Typ Schlager festivalen nivå.

Lite skojigt med det här sättet att arbeta är att i sig är det inget nytt. Men nätet har gett oss två trapsteg till ner så att första trapstegt inte behöver vara så högt. Tänker man TV så är steg ett Dagliga nyheter. Steg 2, Vecko magasin typ Agenda. Steg 3 Allsång på Skansen. Steg 4 Schlager festivalen.

Engagemangs perioder!

Engagemangs perioder Den centrala poängen här är en skillnad i tänk bort från "Publicering" och närmare ett "Process" tänk. Man vill göra målgruppen engagerad redan innan man har publicerat.

Transaktions kedja?
Slid 06 Transaktions kedja
Då och nu!

Hur jag "tycker" man bör arbeta!

Socialvideo publicering Uppdaterad
Om man integrerar alla produktions nivåer i samma kanal-system så är det här en praktisk och kostnads effektiv lösnig.

Appendix! Hur värdera man relevans i målgruppen
Slid 08 Appendix 1 Relevansgrad?
Vet inte riktigt vad jag tänkte när jag skrev den här notisen, men jag har funderat en hel del på det senaste över konceptet runt micromedia. Det som är det central är frågan hur kan man bibehålla en packningsgrad av tillräckligt relevant information? Hur värdera det? Notisen får ligga kvar tills jag kommer ihåg vad det var jag tänkte när jag skrev den.

Det mesta ovan är skrivet IMHO och ska tas med en redig näve salt! Det är inte direkt som om det är vetenskapligt bevisat... än!

No comments: