Sunday, April 5, 2009

Testar en Senheisser MKE 400 Mic tillsammans med en Nokia N96

Min grund tes är: "Hör man inte vad dom säger så skiter man i att titta!"
Då ska man desutom betänka att jag är en foto-kille, så det har tagit mig några smärtsamma år att komma till den insikten ;-)

Jag anser alltså att ljudet är 10 ggr viktigare än bilden. Antar att det är tung faktor till varför jag har så med hull och hår blivit kär i mobil och "combat" video produktion är att man där oftast är mest intresserad av VAD som sägs snarare än den tekniska kvaliten som den är inspelad i. Ett problem som jag hela tiden stötter på, är att de där sakerna man vill filma, eller den där personen man vill prata med... det är aldrig i det där tysta rummet med dämpnings plattor i taket och heltäcknings matta på golvet.
Det är allt som oftast det är på den där stökiga krogen. Med en massa sorl i bakgrunden och en akustik som påminner om ett helkaklat badrum. Kolla Ad hoc snackisen med Morris Packer nedan som ett generellt exempel på situationer!

Snackis med Morris Packer efter Panel Diskussionen på Artic Startup

Det som är det skojiga med det här klippet är att Mobilens "Stumma" membran faktiskt jobbar till min fördel. Sorlet i bagrunden är inte så farligt på inspelningen. Men jag måste anstränga mig för att hör vad Morris säger när jag står precis brevid honom. Men tänker en situation där jag vill få in något mer i bilden utöver Morris eller mitt huvud. Mao, när mobilen/kameran kanske måste vara 1-2 meter ifrån motivet. Man skulle inte höra något över huvudtaget. Där av det lilla testen nedan. Jag vill kunna vara i de där stökiga, röriga, bullriga situationerna men bara få med det ljudet som jag vill ha med i inspelningen.

Presentations filmen av mitt lilla test

Inspelat med en Logitech Quickcam Vision Pro och Quicktime Pro. Sedan direkt uppladdat till Blip.tv utan någon Pre Encodering.

Bambuser streamen!


Streamen är gjorde med: Nokia N96, Sennheiser MKE 400 Mikrofon, Nokia DT-22 hållare, Rycote Bar, Gorilla Pod SLR och en liten ful kabellösning för att få in ljudet från micken till mobilen. Sedan får jag en liten glitch i slutet av den här streamen när jag vänder mellan inre och yttre kamera. Så slutet blir lite tvärt. Men det gör inte så mycket. Allt det viktiga är ju redan avklarat :-)

Det blev väl hyfsat bra. Klart mycket mer räckvid i upptagningen med MKE400 mic:en och hyfsat tyst när jag var rakt bakom den. Inte perfekt men klart mycket mer flexibelt än den inbyggda.

Apropå något relaterat. Nokia verkar ha tagit DT-22 hållaren ur sitt sortement så om det är någon som har några kontakter på Nokias central lager (där jag misstänker att det ligger några tusen sånna hållare och väntar på återvinning) så skulle jag uppskatta lite tips. DT-22:an är det absolut bästa tillbehör som Nokia har tillverkat. Man kan använda dem till så ohyggligt mycket inom video produktion. Alternativ om det skulle finnas något snarlikt för att hålla mobiler/linser/lampor/mickar/webbkaeror så skulle jag bli otroligt glad för tips!!!

No comments: