Thursday, January 29, 2009

Blir vi lite små blåsta av våra teleoperatörer?

UPPDATERING!

Dags för Björn att göra en pudel och be Tre om ursäkt och ta på sig Dumstruten. För att göra en lång historia kort: med hjälp från Erik Hörnfeldt på Tre så har det visat sig att jag och Gitta har olika abonnemang.
_________________________

Här om dagen så fick jag ett ryck och bestämde mig för att kolla varför Gittas Bambusningar blev så dåliga.

Jag började med att bara kolla inställningarna på hennes Nokia E71 (jag har en exact likadan fast vit) och Bambuser klienten. Allt var samma.

Jag ställde upp min Gorillapod med Nokia DT-22 hållaren på bordet, satte Gittas mobil i hållaren med hennes SIM-kort i (Gitta har ett 3 Privat abonnemang med Flatrate Data)

Det här var resultatet

Det här är helt vansinigt dåligt, streamen gick aldrig över 10K/sek. Bambuser behöver en stream på misnt 24k/sek om kameran står still för att funka bra.


Det som blir intressant är om jag tar samma mobil och stoppar i mitt SIM-kort som också är från 3 men är ett Business abonnemang. Samma telefon, samma position, i teorin samma typ av abonnemang.

Hackar lite i början men sedan stabilliserar stream sig till schyssta Avg. 40kb/sek. På Gittas SIM-Kort ficka jag ingen Stream som tog sig över 10kn/sek på någon av mina tre försök.

Nu börjar jag bli lite irriterad. Varför skulle Mobiloperatören 3 krångla till det så med sina Mobiltbredbands abonnemang? Ser ingen logik. Sedan blir jag ju lite sur på mig själv efter att de senaste åren ha proklamerat 3s storhet och att deras mobilabredband är överlägset alla de andras.

Klockan är rätt sent på tisdag kväll men jag måste bara ösa ur mig lite frustration. Där av startade den här diskussionen på Bloggy http://bjornfalkevik.bloggy.se/teleoperataren-3-tre-blaser-uppenbarligen-system/
Som snabbt Spilde över till Jaiku och Twitter.

Ute på promenad och summerar vad som har hänt hittils och gör mig av med lite mer frustration.


Daniel Åberg på TT som vill börja använda Bambuser för sin live rapportering dök in i bloggy diskussionen och berättade att han har likande problem. Vi bestämde att vi skulle utvidga testet till Telia och Tele2 för att se om det finns någon gemensam nämnar för problemet och testa hur de olika operatörerna står sig mot varandra. (som bonus av det här fick dessutom testa vilken mobil som funkar bäst att stream med).


Idag på väg till Daniel och TT och summerar ihop vad problemet och planen är




Min och Daniels sammanställning


Skojigt som kom fram efter att vi hade packat ihop. TTs tekniker som vi refererade till i filmen kom in till oss och berättade att Telia faktiskt hade uppgraderat Daniels Telia abonnemang men enligt Telia killen så skulle det inte ha någon skilland. Men det gjorde en jävla skilland. Undra om 3 har några liknade skillnader som inte har någon betydelse?

Vet faktiskt inte hur man gör en striketrue tag på text för att indikera att text är struken och är uppdaterad. Men stycket ovan är just ett sånt! :-)
UPPDATERING FRÅN DANIEL
_____________________________

Hej hej!
Du, måste bara klargöra några saker som dök upp under min vidare
testning. När jag försökte igen med jobb-Teliakortet så fick jag helt
plötsligt bara 16-17 kb/s igen. Jag gick in i konferensrummet, ställde
mig på exakt samma ställe, men nej, 16-17 var det som gällde. Jag hade
dock ändrat tillbaka i inställningarna i Bambuser från "better detail"
(som du hade inställt på under vårt gemensamma test), till "better
flow" (som jag har använt tidigare då jag trott att det skulle göra
mitt muppiga Tele2-abonnemang bättre rättvisa). När jag ändrade
tillbaka till "better detail" igen, så stack bandbredden iväg upp till
cirka 45 i medel. När jag sedan provade med "normal" hamnade det runt
25 i medel.

Jag har trott att Bambuserprogrammet anpassar sig efter bandbredden
och fokuserar på att göra sändningen "ohackig" när man valt "better
flow", men det verkar alltså som att programmet själv stryper
bandbredden och lägger sig på 16-17 trots att det finns möjlighet till
högre hastighet. Mysko är det, men så verkar det vara. Så det där
samtalet som vår TT-tekniker gjorde i går till Telia gjorde alltså
troligen ingen som helst nytta, den enda skillnaden mellan i går och i
dag var att du och jag ställde in Bambuser olika.

Dock påverkar det här inte Tele2-bandbredden. Jag har provat nu i alla
tre bildlägena, och det står och stampar på 7-8 kb/s ändå. Skönt att
veta att Tele2 verkligen är urkassa.

/d
SLUT Från Daniel________________________

Jag måste erkänna att det här hade jag missat, jag har också gjort exakt samma slutsats som Daniel i tron att Klienten anpassar sig när man gör valet. Men som Daniel skriver ovan så påverkar det här inte resultaten för Tre och Tele2. Så till Telias försvar måste jag ge dem credd att de faktiskt levererar det de lovar. Men å andra sidan så har Telia en avtals capp på 5 GB/månad. Så Telia är i min uppfattnign inte helt ute ur kylan!



Vårt diagram

Sammanställning SIM testet 1

Ska göra en snygg sammanställningsdiagram med länkar till de olika test filmerna och abonnemangen när jag har lite mer tid över



____________________________________________
UPPDATERING nr 2 mail konversasion med Erik på Tre

Jag tog mig friheten att ta bort vis privat information från konverasation så som andras mobil nummer och mailadresser. Mao sån info som inte är min att ge bort. Erik på Tre gav mig dessutom tillåtelse att publicera den här konverationen som du kan se längre ner i mailet. Jag har dessutom inte tagit med det ursprungliga mailet som @amo skickade till Erik. Då jag anser att det är mellan dem, men den konverationen kom med till mig som en introduktion även till mig. Jag vill verkligen uppmärksamma det, för när jag läser texten nu så verkar Erik väldigt kort i det första mailet riktat till mig. Men det är mail 3 ifrågan och Erik frågar mig kompleterande frågor FYI liksom!

Första mailet från Erik till mig


2009/1/29 Erik Hörnfeldt

Björn

Vilken hastighet får du med vårt SIM?

Vilken får du med det andra SIM-kortet? (Och vilken operatör är det kopplat till?)

Platsen är den på kartan, eller hur? Och tidpunkten var?

Erik H/3


Erik Hörnfeldt, PR & Information, 3
***All the usual disclaimers apply****


Mitt Svar


From: Björn Falkevik [bjornfalkevik@gmail.com]
Sent: Thursday, January 29, 2009 22:51

To: Erik Hörnfeldt
Subject: Re: Lite klagomål på 3

Hej Erik!

Tack för att du tar dig tid att kolla in i det här!

Jag gjorde totalt 6 st test sändningar i tisdags kväll där jag kombinerade mitt Tre SIM-kort i Gittas mobil och Gittas Tre SIM-kort i min mobil sedan flippade jag tillbaka för att verifiera och avslutade med en reverserad kombination för att bekräfta ursprungs siffrorna. Alla streamarna gjordes med Mobilen i fast bordsstativ med telefonen i en hållaren så att telefonernas position vara identiska genom alla testen.


På mitt Tre konto (070 435 07 19) på min E71:a så får jag en ganska jämn koppling på ca 45kb/sek, fluktuer och droppar ner till ca 20-25kb/sek men ligger hyfsat stadigt runt 40kb/sek.

http://bambuser.com/channel/bjornfalkevik/broadcast/62430

Location: Sweden, Stockholm, Globen (59.292258,18.072853)
Broadcast started, local time: January 27 2009 23:21 Europe/Stockholm


Gittas Tre konto (070 XXX XX XX) på min E71:a så kommer aldrig koppling över 10kb/sek droppar ner till 5kb/sek och genomsnittade på 8kb/sek.

http://bambuser.com/channel/bjornfalkevik/broadcast/62431

Location: Sweden, Stockholm, Globen (59.294439,18.073815)
Broadcast started, local time: January 27 2009 23:29 Europe/Stockholm


Om du tittar i mitt bambuser arkiv så kan du se alla test sändningarna
http://bambuser.com/channel/bjornfalkevik?page_user_broadcasts=0

Idag repeterade vi testen vid Slussen med 3 olika mobiler och 2st Tre abonnemang, 1 Telia abonnemang och 1 Tele2 abonnemang, för ytterligare referenspunkter.

Jag vill verkligen understryka att vi inte är ute efter att sätta dit någon. Vi är bara några stycken som verkligen vill ha klarhet i det här. Men det här är en central fråga då vi använder det mobila bredbandet för att kunna levererar. Så om det finns ett riskmoment i tillförlitligheten så vill vi eliminera det. Okej lite irriterad är jag kanske, som du kanske såg i blogg-posten ;-)

Vänligen

/Björn


Eriks svar tillbaka

2009/1/30 Erik Hörnfeldt

Kör ni på samma APN? bredband.tre.se

Har ni båda abonnemang för mobildata/hspa?

Har ni testat att uppgradera era E71or till nya mjukvaran?

Har ni testat att stänga av mobilerna och starta om dem (de kan nämligen fastna i vanligt 3G-läge ibland, dock har jag aldrig hört att Nokior gör det)?

Jag måste fråga det. Men jag håller med om att hastigheterna är väldigt låga och att ni borde ha fått samma hastighet på båda abben.

Vi håller inte på med trafikmodellering och vi stryer inte hastigheten för enskilda användare.

Jag har vidarebefodrat ditt mail till nätfolket och återkommer när jag har besked.

Dessutom, om du vill får du rpportera om de här kontakterna på din blogg, men det är inget tvång. Vi ska försöka fixa fungerande uppkopplingar till er, men det är inte ett bundlat deal med publiciteten ;-)

MVH

Erik H

Erik Hörnfeldt, PR & Information, 3
***All the usual disclaimers apply****


Mitt Svar tillbaka idag

Hej E!

Jo, vi kör samma APN.

Abbonemangs typen borde ni väl kunna se när ni kollar numren i era system, vi är båda Tre kunder! Men jag är rätt övertygad om att vi har samma förutom att jag har ett företags abonemang och Gitta har ett Privat abonnemang.

Problemet är inte Knutet till E71:orna det följer SIM-Korten. Position och telefon har ingenbetydelse i det här fallet. Problemet är bara med Gittas SIM-kort och uppstår oavset om jag stoppar in det i Hennes eller Min E71:A

När jag Gjorde mitt ursprungliga test så startade jag om mobilerna mellan varje test sändning (går inte att byta SIM-Kort i E71:an utan att plocka ut batteriet)

Mitt konto funkar utan anmärkning, det är alltså Gittas konto som är problemet.

Det glädjer mig att hör att ni inte stryper användare som era konkurenter håller på med ;-) Men jag har en teori som kanske är lite "far fetched". Vanlig websurfning är baserad på TCP men Streaming använder UDP. Kan det ha betydelse i ert system beroende på vilken typ av abonnemang man har. Kan det ha någon betydelse för vilken typ av prioritering trafiken får när den går igenom ert system för att komma ut på nätet?

Hoppas du får en trevlig helg!

/Björn

SLUT UPPDATERNG nr 2
_______________________________________

UPPDAREING nr 3

Mail från Erik idag fredag.

Alltså, arbetshypotesen just nu är cockup, not conspiracy. Återkommer så snart jag har besked. MVH Erik

Erik Hörnfeldt, PR & Information, 3


Nästa mail

Erik Hörnfeldt, 3:06 PM
Hi
Nu har jag svaret.
Du har mobilt bredband 7,2. Högsta hastighet upplänk är 384 kbps
Gitta har mobilsurf privat. Högsta hastighet upplänk är 64 kbps (inte 92 som jag trodde).

Erik H

Erik Hörnfeldt, PR & Information, 3


Mitt svar

Coolt! Då får jag ta och göra en puddel och be om ursäkt på mina bara knän! Tack för hjälpen att få reda på vad problemet var.

Men va kul det kan bli när folk pratar förbi varandra. Gitta har ringt till er kundtjänst och försökt få reda på varför hennes bandbred är så dålig men fått till svar att allt funkar som det ska. Human error. Folk som pratar om olika saker!

Tack för att du tog dig tid att titta in i det här!

Vänligen och i all ödmjukhet ;-)

/björn


Eriks svar:

Erik Hörnfeldt 3:36 PM
Vårt fel också. Informationen på KS om olika hastigheter för upplänk var inte den allra bästa (Hint. de hade ingen information alls om det). Men det är också åtgärdat nu.

MVH

Erik H

Erik Hörnfeldt, PR & Information, 3


SLUT UPPDATERNG nr 3
_______________________________________

Då var den storyn över! Men stort tack till Erik för hjälpen med att hitta vad som var problemet och mina ödmjukaste ursäkter till Tre!

Är det inte lite spännande med transparans ;-)
Hoppas du också får en trevlig helg!!!

2 comments:

Claes Magnusson said...

Tack. Bra information som jag ska ta upp med min hovleverantör Tele2. Glöm inte hålla Bambuserfolket informerade.

Sören D said...

Halloj Björn.

Jag hade inte grävt ner stridsyxan med Tre än om jag hade varit du.
Jag ska lusläsa mitt abbonemang, men jag betalar dyrt (199kr/mån) för 7.2Mb ned i mobilen och först med nya bambuserklienten kommer jag upp i över 10k med mitt abbonemang. Hade jag sett siffror som 40k vid något tillfälle hade jag fällt en tår.

Riktigt besviken på TREs bandbredd för att inte tala om täckningen. Jag visste att den inte skulle vara toppen ute i skogen och därför faller jag tillbaka på min jobbmobil (X1 med teliaabbonemang) när jag rör mig utanför stadskärnan.
Det jag stör mig på är alltså inte att jag inte har någon täckning på så vis. Snarare att den inte klarar att koppla upp sig och att den tappar anslutningen hela tiden när man flyttar sig mellan master. Jag får många gånger starta om telefonen helt för att den ska återta koppling mot stationen och ge mig en stabil 3G koppling. Så ska det väl ändå inte behöva vara? Att använda datatrafik när man t.ex. åker tåg eller bil är således ingen vinnare. Men det är just då som jag vill kunna göra detta.

Jag återkommer med fler detaljer i en "social media-kanal" nära dig.