Wednesday, September 30, 2009

Ett arbetsprov för screencast format

Gjorde här om dagen ett gäng manual-screencast för Centerpartiets nya bloggverktyg med Mattias Östmar.

Anledningen till att jag slänger upp de här är att jag vill framhålla Mattias sätt att presentera ämnet. Han är lugn, pratar tydligt och ger pauser som låter tittaren reflektera över det som berättas. Det här må låta som något väldigt trivialt och självklart men att hitta bra karaktärer som ska leverera det som ska berättas är inte alltid så enkelt som det låter.
IMHO så kan en nyckel vara att försöka lyfta fram de personer som äger storyn, vara ett bra verktyg. Sedan att försöka låta dem berätta det på sitt sätt.
Varför? Min teori är att kan man eliminera så många fel moment som möjligt och göra det enklare (mindre saker att behöva hålla i huvudet på samma gång) för den personen som står framför kameran så blir det lättare att producera och bättre slutresultat.

I just det här exemplet så har Mattias varit med och designat Wordpress installationen. Mao han behöver inte tänka så mycket på "vad" som ska berättas. Han har arbetat med det här projekt hela sommaren. Det gör att han kan koncentrera sig på "hur" han ska berättar det!

Sedan iofs. Mattias väldigt bra framför kameran, men faktorn att han äger storyn gör (tror jag) att det blir lite lättare för honom och för mig märks det genom att inspelningen går som en fröjd.





Något som jag verkligen vill lyfta fram med det här projektet som jag tycker är spännande är ambitionen med dubbel publicering. Som sett ovan ligger samma film både på blip.tv och Youtube. Men mer om det vid ett senare tillfälle. Nu måste den här lilla fotografen gå och lägga sig.

3 comments:

Mattias Östmar said...

Hej! jag får frågor om vilka program du använt. Please tell! ,-)

Björn Falkevik said...

Screenflow från Telestream.

http://www.telestream.net/screen-flow/overview.htm

:-)

Karin Johansson said...

Tack, precis vad jag också undrade. :-)