Wednesday, September 23, 2009

En liten checklista för livesända event

Tänkte att det kunde vara en kul blogpost att dela med sig av lite praktiska-moment för att livesända från event.

Den här checklistan har några förutsättningar, bla att man har Wirecast eller något liknande program och två man. En för att sköta kameran/kamerorna och en för att bildproducera och sköta ljudbordet (om man inte har en ljudtekniker).

Inför
  1. Sätt upp konton på den streaming tjänst som man tänker använda. Mina två favoriter är Bambuser och Livestream. Koppla ihop dina konton. Twitter är en väldigt bra notifierings tjänst för att försöka få ett mer opportunistiskt tittande. Men det tar tid att bygga upp ett socialt nätverk runt din kanal. Så om du vill ha den opportunistiska möjligheten till tittande. Då måste du ha god framförhållning och bygga det nätverket över flera månadera. Ge det iallafall minst 3 månader med en daglig micromedia närvaro.
  2. Gör en inför-puff så att det ligger något i din streaming-kanal. Har man redan en kanal med tidigare sändingar så gör man en inför-puff som man embedar i inbjudan. Inför-puffar kan man arbeta systematiskt med. Exempelvis har man en kunskapsdriven konferans så är puffarna ett bra tillfälle att beskriva frågeställningen eller problematiken. Bra exempel är hur Annika Lidne har lagt upp marknadsföringe för Real realtime Disruptive Media konferansen. Disruptive media Inför-puffen är väldigt enkel produktion. 1-tagning i ett klipp med en liten hand kamera. När man börjar fundera över vad man ska säga i filmen så är min IMHO att det viktigaste är att man beskriver anledningen till att man ska engagera sig i eventet. Problematik är något som de flesta kan engagera sig i och det gör att man får något att relatera till och där med se en nytta.
  3. Reka lokalen, kolla ljudet/ljudteknikern och testa internetuppkopplingen. Lokalen säger att man har en 100/100 mb lina men glömmer bort att berätta att man har en brandväg som stänger av all rolig trafik. Behöver jag nämna att det kan vara lite lurligt att få tag på ansvarig IT-tekniker när man har 25 minuter på sig innan konferansen ska börja. Jag använder Speedtest.net för att testa uppkopplingen. Använder jag Bambuser.com för att sända så testar jag mot Malmö och kör jag med Livestream.com så testar jag mot New York. man behöver åtminstone 2 mb/sek i uppstream. Men mer är bättre :-) När jag sänder så brukar jag be om att få: Ström-kabel, Ethernet-kabel och XLR-kabel. Jag gör mitt yttersta för att slippa trådlösa saker i andan att eliminera allt som kan krångla. Trådlöst är vackert men det har en tendens att bråka och står man mitt i en live-sändning vill man inte krångla med sånt.
Okej nu har jag fått nog av skrivande för idag, resten kommer att komma som uppdateringar när jag är på skriv hummör igen! Nedan är punkterna som jag har kvar att ta mig igenom när andan faller på.

Under
  1. Innan på dagen
  2. Under sändningen - Kanalredaktörern
  3. Kaffe pausen - expert kommentering
  4. Tack och hej - Avslutande anmärkningar
Är man orolig för att dela med sig för mycket? Dela upp eventet i delar.

Efter
  1. Inspelat material - Högupplöst, varför det?
  2. Skyltar, pre- och post-rolls
  3. Blogposten med en krönika eller en analys. Tillför något mer

2 comments:

Respectfully Yours said...

Tack för en riktigt "bra att ha-lista"!

Björn Falkevik said...

Tack själv :-)

Ska försöka att få tid över den närmaste veckan och slutföra listan!