Sunday, January 11, 2009

Personlighetstyper och Kanlaredaktörer

Saker som kan diskuteras på en söndagspromenad en grå mulen januari dag nådens år 2008.

Jag, Gitta och Mattias Östmar tog en söndagspromenad och som vanligt när man är i ett stimulerande sällskap så tog det inte lång stund innan samtalet stack iväg och blev väldigt intressant. Tycker jag iallafall :-)

Nånstans så har vi ett problem i att vi vill att vår kommunikation med "massorna" ska vara uniformel. Det och det är det som Mattias försöker förklara nedan hur en kommunikations still kan appillera till en typ och irritera en annan. Slutsatsen är att idag räcker det oftast inte att bara kommunicera på ett sätt. Man måste målgrupps anpassa allt, samtidigt som man börjar tänka diffrenciering inom målgruppen. Det är då det kan bli ett måste att inte bara ha en Kanalredaktör utan man behöver fyra stycken.

5 comments:

punk in writing said...

Tack för en bra presentation idag. Det är inte ofta vi har så framåtsträvande möten här i huset.

Sandra Jakob hälsar! :)

// Malin på Business Region Skåne

Björn Falkevik said...

Tack!!!

Glad jag blir att du säger det :-)

Jaikuade med Sandra, saker går fort på nätet. Men man kan ju börja undra vad som händer med "Six degrees of seperation" i och med det Sociala nätet? ;-)

/B

30+ said...

Nja hörni. Förutsätter inte det där att man förenklar och kategoriserar mottagarna lite väl mycket, på klassiskt marknadsföringsmanér? Väktare och minglare och vafan? Vad är det för kvasipsykologiska förenklingar?

Jag tror att publiken/kunderna/mottagarna är mer diversifierade än vad man möjligen kan förutsätta i något slags mallar på det där viset.

Följden om man jobbar sådär kan bli att man kategoriserar för hårt och tror att man har större koll på sina mottagare än man i själva verket har.

Det är bättre att man fokuserar på sitt eget budskap och jobbar på att göra det så tydligt som möjligt. Många företag och organisationer orkar inte ens med det. Att då ge sig iväg och försöka forma den bristfälliga kommunikation man har i "vårdarkanalen" och "väktarkanalen", det blir bara dåligt. Tror jag dårå.

Björn Falkevik said...

@30+

Mja jag skulle väl snarare säga att det är precis tvärt om!

Klart som fan att folk appileraras av olika kommunikations stilar och skulle man göra som du sa att fokusera på sitt kommunikation så blir det just det vi har till större del idag. Inifrån och ut som bara passar de som sitter på kommunkations avdelningen.

Den grundläggande iden som Mattias försöker att kommunicera här är ju möjligheten att utifrån en "väldigt" förenklad model ha något att börja med så att man kan kommunicera på ett sätt som appilerar till den tänkat motagaren.

Klart som spat att mottagarna är mer diversifierade än de fyra varianter som M använder som exempel. Men vi vet att dagens sätt att arbeta med Corporat Communication är förhållandevis ineffektiv så man behöver börja tänka på nya sätt att komma dit. Varken jag eller M säger att det här är den enda vägen att gå men det är ETT möjligt verktyg att använda om man vill börja målgrupps anpassa sin kommunikation som är något annat än demografiskt anpassad!

Och 30+ en anonym profil jobbar verkligen till att stärka din trovärdighet. Om du vill bli tagen på lite mer alvar än ett TROLL så kanske du skulle ta lite tid att piffa upp din profil lite. Webmög verkar ju knappast vara en särskilt kvalificerad tjänst!

Men jag är dig oändligt tacksam för din kommentar, jag är inte den som tackar nej till lite extra SEO poäng ;-)

30+ said...

Efter att ha tänkt en del håller jag med till viss del, men då att man anpassar kommunikation efter kanalval och inte efter förmodade mottagargrupper. Med det menar jag att man har en ton på publik webb, en ton i tryck, en ton på Facebook, en ton på bloggar, en ton på Jaiku etc. En ton som passar för den kanalen, men som ändå känns "corporate" för det företaget.

(Det kanske var det ni menade, jag hörde i ärlighetens namn inte allt som sades på den raspiga filmen?)

Sen om min anonyma profil. Den är högst medveten eftersom jag inte vill koppla mitt yrkesliv till den stundtals infantila och raljanta ton jag har i bloggen. Men jag vill ändå kunna anta både en yrkesroll och en bloggroll. Fast för just detta ärende borde jag kanske signerat med namn, men då hade du inte sett min blogg och det hade varit precis lika anonymt. I grunden borde det ändå vara det som sägs som räknas.