Sunday, April 12, 2009

Maby we should do an UnConfrence about New Media Production

Har twittrats en del om det här under eftermiddagen men tänkte bara lägga till lite här om det är nån som är intresserad! Försöker etablera #nmu09 som hash tag men det går så där, jag glömer själv bort det hela tiden.

Mina initiala tankar!



@markmedia har satt upp en Wiki http://nmu09.pbwiki.com/ där vi kan bolla lite fram och tillbaka.

Tanken som är i luften just nu är om det finns något intresse i att försöka göra en lite UnConference innan sommar coman tar tag i oss. Om New Media Production.

Vad som fick mig att börja fnulla på det vara att de flesta konferenser hittils har varit runt möjligheterna med sociala medier och nya medier. Men det börjar väl kännas som om vi har landat i att det är väl rätt självklart att det mesta vi har drömt om att implementera funkar och det skulle vara coolt att ta det vidare till ett nästa steg och titta på vad vi har lärt oss över det senaste året i form av produktion och implementation. Mer hands on!

Sharing is Carring!

Vad jag kan dela med mig
- Mobil video. Tips, trix och 2 varianter
- Online video, ett lågbudget combat kit
- Social video, distribuerad publicering, få median att driva trafik

Vad jag skulle vilja höra andra berätta om:
Det börjar att poppa upp rätt framgångsrika blogg-nätverk och grupp-bloggar. Vad har de lärt sig av resan? Här har man ett gäng olika människor som i princip har startat sina egna redaktioner från scratch. Jag är nyfiken hur det har funkat och om man kan dra några paralleller från den traditionella tidningsredaktionen. Bra och dåliga, jag vill förstå mer om det, då jag över de senaste 2 åren predikat att den största styrkan en traditionell tidning/mediahus har är sina redaktioner vad händer med arbete om man börjar från noll utan en massa bagage?

@mark är sugen på att höra om


Är otroligt imponerad av Podcamp, NuStarts Hej och Hubbub, 24hbc och Geekgirl meetup! Men tror inte för ett ögonblick att det här iniativet kommer att kunna mäta sig med dem.

Men kan vi bli 20 st som spenderar en dag eller eftermiddag med att byta tips och trix inom. Bloggning, podcasting, videoblogning och nya medier i stort så skulle det vara super coolt :-)

Jag gjorde en grej för liten drygt ett år sedan som jag kallade KOM 2.0 experimentet. Ska se om det går att fixa lite spons på hårdvara så skulle jag vilja testa det igen med att ha en mega live panel enligt samma model. Men den här gången göra det på riktigt, om det går :-)

Det som jag var nyfiken på med KOM 2.0 Expe. var att se hur man kunde få livechatten att bli mer levande och snabbare få ett högre engagemang än den genomsnittliga rätt stiffa chatten. Nu ska jag ju erkänna att jag stackade panelen med rätt pratsamma alfa människor, å med den samlingen så tog det inte lång tid innan de tröttnade på att vara tysta, artiga och vänta på sin tur och istället utnyttjade chatten för att själva driva sin tes vidare i chatten i väntan på att kameran skulle komma tillbaka till dem. Det gjorde att de som satt i chatten också vaknade till liv på ett sätt som jag aldrig sett förut och började prat direkt till en vis person i panelen. Sedan var bollarna i rullning och studsade fram och tillbaka mellan panelen och rätt stora delar av norra europa!


Tyvärr kraschade min möjlighet att spara livechatten tillsammans med videon. Vilket är lite extra irriterande eftersom det var det jag var ute efter. Ska erkänna att efter den veckan hatar jag Snapz totalt! Klippet ovan är bara den högupplösta videon. Inspelat i foajen till scenen på Elverket i anknytning till en Stockholm Social Media Lunch. Men jag är väldigt stolt över vad man kan hafsa ihop på en vecka med lite god vilja och noll i budget! :-)

Men det skulle vara himla coolt att försöka ta det till nästa nivå om man skulle kunna kombinera det med UnConferencen. Skulle kunna bli en rätt cool avslutningspanel :-)

Det här var tänkt att bli en lite snabb puff för vad som hänt under eftermiddagen och nu har jag istället skrivit en hel jäkla blogg-post. Cut and past och över till blogspoten!

Men kort och gott vad jag är ute efter: Tycker nån att det här är en bra ide över huvudtaget och vill nån vara med, än så länge är det inte så mycket tid investerat i det här och det är en rätt small sak att avstyra det innan det blir allt för jobbigt.
Just nu är vi 5 st medellemmar i PBWikin, min tanke är att kan vi komma upp i 7-14 talare/deltagare så kör vi!

No comments: