Till min stora lycka så fick jag igår (tis 4/11) sända första avsnittet av VA Live!
Kolla särskilt på hur Mikael Zackrisson har gjort den bästa text/video postningen jag någonsin sett på en svensk nyhetssite. Veckans Affärer Live
Det här projektet är ett resultat av en tankegång jag fick under våren som sedan spann iväg på 4 stycken huvudakliga tillämpningar. Mickael Zackrisson och VA nappade på tidningstillämpningen.
Den ursprungliga idén kallade jag "kommunikation 2.0". Vilket var en tanke gång som gick ut på att höja engagemangs faktorn hos tittaren och enabla dem till att diskutera och sakta konvertera dem till "Användare" snarare än att vara en passiv tittare. Mycket av den tankegången kommer från Mattias Östmars iakttagelser om varför en bloggare är mer värdefull än en läsare. Bloggarvärdet är mycket mer långsiktigt men min tanke var att om man kan arbeta med video som ett komplement till texten så kan man skapa en spänning mellan texten och videon. På det sättet uppmuntra till tolkning och på den vägen starta en starkare efterföljande diskussion.
Sedan gjorde jag några mastodont postningar i Jaiku runt problematiken för tidningarnas fortlevnad i dagens medielandskap och då föddes lite fler komponenter till hur man kan jobba med kontinuerligt videobloggande som är något mer är bara TV på nätet. Lite pratades det om ett mer grundläggande problem som också satte griller i huvudet på mig. Att man som läsare inte längre vill ha ett filter mellan sig och informationen/nyheten. Man vill ha så mycket fakta att man kan skapa sig en egen uppfattning. Då började jag surra iväg åt andra hållet i mitt huvud. Okej, vi kan inte längre vara flitret (google gör det bättre, både i sök och googlereader). Kan vi inte bli aggrigatorn, producenten och portalen. Det jag gillar med "portalen" är att det är där man börjar och är det en bra nischportal så kommer man tillbaka. Lyckas man med att bli en bra portal så sätter man användarnas vanor och då kommer de tillbaka hela tiden!
Men varför stanna där? Skulle man inte kunna arbeta enligt samma form i själva inspelningen? Med hjälp av Bambuser så var det i sig inget problem. Men här dök det upp några intressanta problem. Om jag tittar tillbaka på de sändningar jag har gjort så (förutom KOM 2.0 experimentet) så vaknade inte chatten till på det sätt som jag ville. Efter lite experimenterande fram och tillbaka så var lösningen glasklar. Det behövs en person till. I brist på bättre namn så kallar jag den personen för "Kanalredaktör" vars uppgift blir att driva den parallella diskussionen som man vill ha i chatten och kommenterarena.
Bilden här till höger visar en "all out" Social video publicering. Det som är det viktiga är att man har Kanalred:en som den centrala kontakt -ytan för tittaren. Redatören har hand om livechatten under sändningen. Men jobbar framförallt med micro uppdateringar under tiden mellan sändningar. Tanken med det här är att bygga ett distribuerat publicerings system enligt den model som Joakim Jardenberg beskriver väldigt bra i
"Fem saker som alla mediehus bör göra NU!" Det jag tycker att man dessutom ska lägga till är närvaro och möjligheten att följa en vis person. Jag gillade en parallell som Björn Mellstrand på JMW gjorde under en paneldiskussion. "Jag kanske inte köper hela partipaketet men jag kanske håller med i visa sakfrågor"! Citatet är lite ryckt ur sitt sammanhang men jag tog till mig frasen och samma sak kan man se i en dagstidning. Jag kanske gillar kulturdelen i en tidning men fullkomligt hatar samma tidnings ledar sida. Vilken känsla tror du vinner?
Det är här något som man kan dra till sin ytterlighet, men jag tror stenhårt på det personligavarumärket men jag tror inte att alla har förstått riktigt hur mycket som ligger i det personligvarumärket när man kommer från den analoga världen och tar steget över till nätet. Vill man som publicist stärka bandet mellan sin tidning (ordet använd i dess absolut vagaste form) och läsaren så ska man jobba mot att göra super stars av sina skribenter på samma sätt som MTV gör med sina VJs. Men om man är SVD eller DN så kanske man inte vill ha en så hög bling faktor ;-)
Det är genom att bygga en massiv närvaro jag tror att kanalredaktören kan bli en bra ambasadör för avsändaren. Not. Kanalredaktören ska helst inte vara en journalist. Kanalredaktören ska helst vara väldigt personlig och subjekt i sitt sätt att komunicera. Journalister har en stark vilja att vara objektiva. Det är väldigt svårt att bli kompis med någon som bara vill vara sakligt utan att tycka något själv. För att få engagemang så måste man bygga relationer och förtroende i nischen.
Tre minuter allmännyheter är oftast för långt men fem timmar nisch information är oftast för kort.
Lite sprida tankar, rätt många IMHOs och massor av stavfel. Men vad kan man vänta sig av en kille vars arbetsbeskrining inkluderar "bär tunga saker". Men jag är jätte glad att jag fått konvertera en utav mina teorier till praktik. 1 klar 3 kvar :-)
No comments:
Post a Comment